گنجشکک اشی مشی

اگر حجامت کرده اید خون اهدا نکنید

1391/8/21 13:58
نویسنده : اشی مشی
201 بازدید
اشتراک گذاری

شخصی که عمل حجامت را انجام می دهد تا یک سال از اهدای خون محروم است بنابراین عمل حجامت باید در شرایط خاص خود انجام شود و در خارج از آن شرایط مفید نخواهد بود.

به گزارش وب دا، مدیر پایگاه انتقال خون یزد با بیان این که حجامت اقدامی درمانی در طب سنتی است که زمان و جایگاه مخصوص به خود را دارد، گفت: این در حالی است که که مردم به اشتباه آن را برای کم کردن غلظت خون و تصفیه خون مورد استفاده قرار می دهند و شاهد آن هستیم که در بیشتر موارد حجامت ، لزومی برای این عمل وجود نداشته است، باید توجه داشت که هم حجامت و هم اهدای خون در زمان خاص خود می تواند مفید باشد بنابراین حجامت عملی درمانی در طب سنتی است که زمان و جایگاه مخصوص به خود را دارد و جایگاه خود را در طب سنتی حفظ کرده است.

دکتر نقی تقوایی ادامه داد: با توجه به اینکه در اهدای خون، وسایل مورد نیاز کاملا استریل و بهداشتی است همچنین فرد می تواند با اهدای خون خود جان انسان های دیگر که نیاز به خون و فرآورده های خونی دارند را نجات دهد بهتر است شهروندان در شرایط غیر لزوم به سمت حجامت نروند.

وی ادامه داد: در حال حاضر چهار نوع فرآورده خونی تولید می شود که نجات جان چهار نوع بیمار در شرایط حساس بیماری را بر عهده خواهد داشت.

رییس انتقال خون یزد ابراز داشت: شخصی که عمل حجامت را انجام می دهد تا یک سال از اهدای خون ،محروم است بنابراین عمل حجامت باید در شرایط خاص خود انجام شود و در خارج از آن شرایط مفید نخواهد بود.

وی ابراز داشت: براساس فتوای اکثر فقهای شیعه نیز در شرایط یکسان  برای عمل حجامت و همچنین اهدای خون، اولویت با اهدای خون است چرا که با این کار انسان به نجات جون همنوع خود شتافته است.

دکتر تقوایی گفت: جایگاه استان یزد از لحاظ میزان خونگیری  40نفر در 1000 نفراست که این برآورد آماری در کل کشور 25نفر در هر 1000 نفر است و نشانگر این موضوع است که استان یزد بیشتر از متوسط کشوری اهداکننده خون دارد و مقام دوم کشوری را از لحاظ شاخص های سلامت خون دارد که جای افتخار است.

وی گفت: هر پلاکت که با روش آفریزیس تولید شود معادل 10کیسه پلاکت معمولی ارزش دارد و به صورت رایگان در اختیار نیازمندان به پلاکت و فرآورده های خونی همچون بیماران هموفیلی و سرطانی قرار می گیرد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)